Glade hjul - prosjektbeskrivelse

Les vår blogg fra:

Afghanistan Australia Burundi Egypt India Irland Isle of Man Kongo Nederland Nord-Irland Norge Skottland Sverge Zambia Zimbabwe

Les i bloggen vår om:

Bøker Dykking Foto Fotturer Friluftsliv Jakt og fiske Judo Kajakk Mat og drikke Ski Sykkel Trening

Helsport

Kokatat

Vil du ha denne plassen?
Kontakt oss

A&B Blogg fra første halvdel av 2009

Bryllup 27/06/09
By Foto: Anders Levoll, Ånund Ryningen and Birgit Ryningen
Vi har vært fotografer i bryllupet til Anne og Trygve. I den forbindelse har vi laget en bok på www.blurb.com

Dovre Mogop, mat og moskus

Vår helg på Dovre kan oppsummeres med tre M´er og tre T´er; Mogop, Moskus, Mat og To Tusen-Topper, henholdsvis. Les om turen her.

Noen av helgas bilder finnes her.

17.mai 17.mai padling
Etter tre uker fulle av jobbing i Kanada, var det godt å komme hjem til Anders og Fridtjof. Ved første anledning, som var 17. mai helga, var det derfor ut på tur. Det ble Selbusjøen revisited. Turen var fin, men vi savnet Marit og Lars som gjorde turen så interessant forrige gang vi padlet der... Denne gangen gikk ingen rundt og ingen måtte berges...

Kanada Kanada
Etter tre uker i Kanada har jeg (Birgit) ikke så mye å skrive hjem om. Det har stort sett dreid seg om jobbing, jobbing og atter jobbing... Men jeg fant meg en judoklubb, og da blir livet i landflyktighet med ett litt lysere. Nå er judodrakta mi så full av blod at jeg kan snart vende nesa mi hjemover igjen med god samvittighet. Jeg har endatil en inntørka kjøttlunse smurt inn i drakta. Den stammer fra han russer'n med svart drakt som nesten bare har trent kurash...

Ellers kan det nevnes at det er vårflom i St. Johns River. Noen flombilder her.

Bilde Ny bestselger - helt sikkert....
Endelig er den her: Crystal defects in multicrystalline silicon: Formation and growth of crystal defects in directionally solidified multicrystalline silicon for solar cells. Kan ikke skjønne annet enn at dette må bli tidenes bestselger :)

Den kan bl.a kjøpes på Amazon.com

Påske Påske!
Påska 2009 ble, tradisjon tro, feiret med ski og appelsiner på hytta i Bykle. Vi fikk med oss noen nye tusentopper, og vi var på hele tre topper som det viste seg at vi hadde vært på før... Ellers bar påska preg av vårløsning, våt snø og varierende vær. På Urenuten-dagen hadde vi så tjukk tåke at vi bare så hånda forran oss.

Noen påskebilder finne her.

Trafikkbetraktninger: Jeg (Anders) sykler en del, både til og fra jobb og ellers. Sykkelen har jeg funnet ut er en utmerket plattform for å sørge for at jeg er fleksibel i trafikken, det gir meg i tillegg orkesterplass når det gjelder å observere samspillet (eller heller mangelen på sådant) blant trafikantene. De fleste av mine betraktninger gjøres på tur til og fra jobb, den tiden da de fleste trafikanter kun har ett mål for øyet; å komme seg raskest mulig fra et sted til et annet og bilen kun er et nødvendig onde til dette formål. Aggresjonsnivået er lett å merke i form av hyppig bruk av brems og gass – jeg må ærlig innrømme at jeg av og til synes oppriktig synd på bilførerne som må sitte inne i en varm og tørr bil uten mulighet til å for eksempel trå litt ekstra til i oppoverbakken for å få ut aggresjonen.

Mine observasjoner er primært gjort fra sykkelsetet og er nok preget av det. Jeg påberoper ikke betraktningene mine å ha universell statistisk signifikans, til det er nok N for liten. Om du likevel tar deg selv i å nikke gjenkjennende eller føler deg personlig indignert når du leser dette, er vel sjansen tilstede for at du enten har gjort de samme observasjoner eller er en av de observerte...

Les betraktningene her (pdf)

Friluftsliv Løp og kjøp!
I Friluftslivs vårnummer er det en 5-siders artikkel om padleturen vår på Svalbard i sommer. Vi synes selv at artikkelen er fin :) Resten av bladet er forøverig også vel verdt å leste!

Vi har dessuten lagt ut to nye snutter fra den samme padleturen på Lesestoff –siden:
Værfast! Skrevet i en lavvo på Båtodden
Fjordkryssing – en innføring i den mentale tilstanden fjordkryssing. Forøverig også skrevet i en lavvo på Båtodden

Rundfjellet Rundfjellet
Andre gang vi prøvde oss på en av Kjølhaugan i Sylan, nærmere bestemt; Rundfjellet, lyktes det oss å bestige også denne 1000-toppen. Første forsøk hadde vi i januar i år, men det toppstøtet endte med at vi tok i bruk fjellvettregelen om at det er ingen skam å snu. Det var en strabasiøs tur og det blåste ikke bare snø i ansiktene våre, men også store is- og skareklumper. Da Anders blåste over ende, tok vi til vettet og snudde de kalde nesene våre tilbake til hytta vi kom fra. En av oss turde sågar ikke å stå på ski ned igjen fra fjellet med den stygge vinden i ryggen, så vi måtte kravle oss ned igjen fra fjellet, men trygt tilbake til hytta kom vi; kalde og shaken, but not stirred.

Etter at Anders hadde gjort unna skisesongen med Marka Rundt, bedriftsstaffett og Vasaloppet på en og samme uke og Birgit var ferdig med å ta dykkelappen (i januar - brrrrrrr) og var kommet tilbake fra jobb i Kanada, var det duket for nytt toppstøt på Rundfjellet. Denne gangen var været av en langt mildere karakter. Riktignok fikk vi også denne gangen litt vind i luggen, men ikke mer enn at turen kan beskrives som bedagelig frisk.

Store Kluken Store Kluken
Nest siste helga før jul lot vi juleforberedelser være juleforberedelser og dro på topptur i Sylan. Resultatet ble Store Kluken. På tross av stiv kuling (minst!!) og 28 kalde hadde vi en